عصر جديد سازوكارها و نهادهاي اجتماعي را در معرض تغيير قرار داده است. تجارت الكترونيك، جامعه الكترونيك ، دولت الكترونيك و غيره، واژه هايي هستند كه ما به وفور آنها را مي شنويم. در تجارت الكترونيك كه يكي از مظاهر عصر جديد است، تکنولوژی و زیر ساخت های الکترونیکی به کمک تجارت سنتی و قدیمی آمده و مزایای بسیار زیادی همچون تسهیل ارتباطات و مکاتبات بین المللی، بازاریابی گسترده و آن لاین، تبلیغات مستمر، به روز و کم هزینه و …. را به ارمغان آورده است.
امروز اینترنت مرز ها و محدودیت ها را از بین برده است و کشورهای پیشرفته در حال سرمایه گذاری های کلان در این زمینه می باشند.
پروسه انجام گرفته در تجارت الکترونیک دارای چهار مرحله می باشد، که در شکل زیر نشان داده شده است.
امروزه در دنیای تجارت خارجی، مشتریان بالقوه جهت کسب اطلاعات در وهله اول به سایت شرکت مراجعه می کنند، بنابراین برای رقابت در سطح بین الملل داشتن یک سایت چند زبانه بهینه با رنک بالا (SEO) امری بسیار ضروری است.
اینترنت بعنوان پدیده قرن حاضر، امروزه نقش بسیار مهمی در تجارت بالاخص در تجارت خارجی ایفا می کند. در سطح بین الملل تنها راه آسان و کم هزینه یافتن مشتریان یا توزیع کنندگان یک محصول استفاده از اینترنت و بازاریابی اینترنتی می باشد. پروسه بازاریابی اینترنتی کم هزینه ترین روش شروع فرآیند بازاریابی در بازارهای بین الملل می باشد.
سایت هاي B2B امروزه به محلی معتبر برای ارائه و معرفی خدمات، محصولات و مکالمات آن لاین تاجران در تجارت بین الملل، تبدیل شده اند. وب سايت های B2B شامل اطلاعات شركت هاي مختلف و محصولات آنها به صورت کاملا جامع بوده و علاوه بر آن شامل تعريف قوانين و روش هاي مشتركي براي ارائه محصولات و سفارشات خريد و فروش شرکت ها مي باشد.
تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که بدلیل ارزان بودن، بی وقفه بودن و نیز فراگیر بودن آن، جایگاه خاصی را در بین روش های تبلیغات باز کرده است. در مقایسه با تبلیغات سـنتی، تبلـیغات در محیط اینترنت از مزایای قابل ملاحظه ای برخوردار است، از جمله : ایجاد ارتباطات دو طرفه با مخاطب، دسترسی جهانی و شبانه روزی، ارسال و بروز رسانی آسان و سریع.
همچنین امروزه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در کشور، یکی از راه های بسیار موثر برای جلب نظر مشتریان، تبلیغات و ایجاد کمپینهای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی موبایلی می باشد.