حمل و نقل پکن
در سفر به شهرهای مانند پکن نحوه ی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را لازم است بدانید از جمله قطار ها و مترو پکن در شهر پکن ایستگاه راه آهن غربی پذیرای اکثر قطارهای بین المللی است که وارد پکن می شود.همچنین ۲ ایستگاه کوچکتر شمال و جنوب پکن نیز پذیرای قطارهایی هستند که از درون مغولستان می آیند و مسافت بسیاری را طی خواهند کرد.
در بین دو شهر پکن و شانگ های قطار سریع السیر وجود دارند اما از لائوس، روسیه، نپال و قزاقستان معمولا قطارهای عادی وارد پکن خواهند شد.
البته در داخل پکن ۴ خط مترو نیز وجود دارد. خط اول از Pingguoyuan به Sihui (از غرب به شرق) حرکت می کند. خط ۲ بصورت حلقه وار و در امتداد میدان Second Ring حرکت می کند. خط ۳ از Dongzhimen به Xizhimen رفته و بصورت حلقه وار ناحیه ی شمالی شهر را پوشش خواهد داد و خط ۴ هم از Sihui تا Tuqiao گسترش یافته است.
در پکن استفاده از مترو بسیار راحت میباشد و در هر ایستگاه نقشه و علائم انگلیسی وجود دارد. بلیط از باجه ها خریداری شده و توسط مامورین بازدید می شوند. در سال ۲۰۰۸ برای بازی های المپیک، بلیط های مغناطیسی و گیت های خودکار آغاز به کار کردند.
هر روزه در چین از شهرهاي مهم و دور دست كشور، اتوبوس هايي به شهرپکن سفر مي كنند.
یادتان باشد که اتوبوس هاي ارزانتر از اتوبان ها حركت مي كنند و زمان بيشتري در راه می مانند پس بهتر است براي سفرهاي طولاني از اتوبوس هاي لوكس استفاده كنيد زيرا از شاهراه ها حركت مي كنند كه هم راحتتر است و هم زودتر خواهند رسید.
البته خطوط اتوبوس داخل شهري ارزان و مناسب هستند هرچند براي كساني كه زبان چيني بلد نيستند كمي دشوار است زيرا راهنماهاي مسير همه به زبان چيني هستند.همچنین برخي اتوبوس هاي لوكس راحت ترند وبه سيستم تهويه هوا مجهزند.
یادتان باشد که مبلغ اتوبوس ها را مي توانيد بطور نقدي و يا با كارت بپردازيد و كمي تخفيف بگيريد و اينجا بليط هاي مدت دار يا چند سفره وجود ندارند. زمان كار اتوبوس ها از ساعت ۵ صبح تا نيمه شب مي باشد و حدود ۱۰۰ خط در حال حاضر مشغول بكار هستند. هزينه ي سرويس هاي شبانه ۵۰ درصد گرانتر است و سعي كنيد در ساعات شلوغي سفر نكنيد زيرا اتوبوس ها شديدا شلوغ مي شوند.
ماشین کرایه ای
در شهر پكن مسافرين معمولا ماشين كرايه نمي كنند زيرا توريست ها راحتترند كه از سيستم منظم حمل و نقل عمومي براي رسيدن به جاذبه هاي گردشگري استفاده نمایند.
همچنین ماشين هزينه ي بالايي دارد و معمولا مبالغ اضافي براي سفر به اطراف شهر دريافت مي کنند.البته سفر در شهر سخت است زيرا با مسيرهاي شهر و علائم چيني آشنايي نخواهید داشت.
همچنین اگر هنوز قصد داريد ماشين كرايه كنيد پيشنهاد مي كنيم راننده استخدام نمایيد وهتل ها و آژانس هاي بسياري در فرودگاه در اين رابطه به شما كمك میکنند.یادتان باشد که BCNC و Avis ازجمله مشهورترين موسسه هاي كرايه اتومبيل در فرودگاه پايتختي پكن مي باشد.لازم به ذکر است بدانید که مجوز بين المللي هم نياز پیدا خواهید کرد.
فرودگاه
در ۲۸ کیلومتری شمال شرق پایتخت چین ،فرودگاه بین المللی پکن قرارگرفته است و مرکز هواپیمایی ایرچاینا محسوب می گردد.
شرکت هواپیمایی پکن به ۱۲۰ نقطه مختلف در جهان و از جمله به جمهوری اسلامی ایران پروازهای مستقیم داشته و همچنین کارگوی(Cargo) اختصاصی نیز در این فرودگاه برای ایرچاینا در نظر گرفته اند.
فرودگاه پکن ۳ ترمینال دارد که ترمینال شماره ۱ مختص پروازهای داخلی است و این ترمینال نسبت به ترمینال شماره ۲ کوچکتر است و دارای ۱۰ گیت خروجی به طرف هواپیما است.
از ترمینال شماره ۲ برای پروازهای داخلی و خارجی استفاده می شود و بسیار بزرگتر از ترمینال شماره ۱ ساخته شده است، به طوری که ۲۰ هواپیما به طور همزمان به راحتی می توانند خدمات انتقال بار و مسافر را انجام دهند.یک خط ارتباطی میان این دو ترمینال احداث شده که مسافران می توانند از این طریق بین این دو ترمینال تردد کنند.
همچنین ترمینال ۳ بسیار بزرگتر از ترمینال های ۱ و ۲ است و مختص پروازهای خارجی است.البته در داخل ترمینال، ساختمان به سه ترمینال فرعی تقسیم می گردد که یک ترمینال برای مسافران و دو ترمینال دیگر برای استقرار مسافران و مستقبلین در نظر گرفته اند.
حمل و نقل عمومی
شهر پكن۱۷۰۰۰ كيلومتر مربع مساحت دارد و حدود نزديك به ۱۷ ملیون نفر جمعيت را شامل میشود. به همین جهت حمل ونقل عمومی در اين شهر متناسب با اين مساحت و جمعيت بايد بسيار گسترده و مدرن باشد.
به طور کلی سیستم پیشرفته حمل و نقل در پکن بر پایه پنج رینگ، ۱۱ بزرگراه ملی و ۹ کمربندی شهر ترتیب یافته است و شامل تاکسی، اتوبوس، خطوط BRT، تراموا و مترو میشود.
البته مترو پکن شبکه ریلی حمل و نقل سریع نواحی شهری و حومه است که با ۸ خط، ۲۰۰کیلومتر، ۱۲۳ایستگاه و جابجایی روزانه ۳.۵۶۵ میلیون نفر، قدیمی ترین و شلوغ ترین خطوط مترو در چین میباشد و از نظر مسافت بعد از شانگهای، مقام دوم را داراست.
همچنین از آنجایی که شبکه موجود جوابگوی ترانزیت سنگین شهر نیست، به سرعت رو به گسترش بوده است.شهر پکن ساخت طولانی ترین متروی دنیا را در پیش دارد و با احداث ۱۹ خط و ۵۶۱ کیلومتر راه تا سال ۲۰۲۰ طولانی ترین سیستم مترو در دنیا خواهد بود.یک خط ویژه جهت انتقال مسافرین از فرودگاه به داخل شهر اختصاص یافته است.
لازم به ذکر است که تلفن همراه در تمامی شبکه مترو قابل استفاده است.
حمل و نقل دریایی
کشور چین حمل و نقل دريايى، خط ساحلى به طول ۱۸،۰۰۰ کيلومتر را داراست که از کنار ۲۰ شهر بزرگ و متوسط واقع در ۱۰ ايالت و منطقه خودمختار گذر مىنماید.در پايان سال ۱۹۹۰ تعداد ۲۵۱ لنگرگاه با آبهاى عميق در چين ايجاد شد.در چین سيستم حمل دريايى نقش اصلى را در جابهجايى کالا در تجارت خارجى اين کشور عهده دار است.
دلیل گستردگی تجارت دریایی چین این است که راههاى آبى چين حدود ۵۰،۰۰۰ رودخانه را در بردارد و اکثر آنها در طول سال يخبندان ندارند و به این دلیل براى حمل و نقل داخلى قابل استفاده میباشند.
درسال ۱۹۹۰ در بنادر اصلى در حدود ۴۸۰ ميليون تن کالا تخليه شدند که نسبت به سال پيش از آن ۵/۵ درصد رشد داشتند.
البته بندر شانگهاى به تنهايى ۶/۱۴۵ ميليون تن يعنى يک پنجم رقم کل تخليه بار در کشور را تشکيل داد.
در سال ۱۹۹۰، ۹۰ درصد تجارت خارجى کشور چین(معادل ۱۶۰ ميليون تن کالا) از طريق بنادر اين کشور حمل شد. از شبکه حمل و نقل کشور براى جابهجايى مواد سوختي، مسافر و واردات و صادرات کالاها با ظرفيت کامل بهرهبردارى مىشود.
البته رشد مناطق آزاد تجارى و افزايش مبادلات بازرگانى چين موجب فشار مداوم بر روى بنادر اين کشور می شود.بسیاری از بنادر براى حمل مستقيم کالاهاى تجارى فعاليت دارند ازجمله: شانگهاي، داليان، تيانجين، سينگانگ، لانگکو، هوانگپو، کينگوانگ دائو، بىهايي، فيوزو، ليانيوگانگ، گوانگزو، کينگدائو ، وتزو، ينگکائو، يانتايي، نينگ بو، شانتو، باساو، فانگ چنگ، زانگ چيانگ، هاىکو، زيامن، زانگ جياگنگ، نانتونگ، شى جيو و وىهايي.
شانگهاى،بزرگترين بندر چين میباشد .به طوریکه اين بندر در حدود ۱۸۱ لنگرگاه دارد که از اين تعداد، ۵۵ لنگرگاه قادر به پذيرش کشتىهايى با ظرفيت ۱۰،۰۰۰ تن بار است. بندر شانگهاى مىتواند در يک زمان تا ۳۰،۰۰۰ کشتى را بپذيرد. بنادر اقمارى نيز براى تقسيم کالاها و رساندن آنها به وسيله کشتىهاى کوچکتر به شانگهاى ايجاد شدهاند. حمل کنندگان خارجى مىتوانند مستقيماً از طريق بزرگترين رودخانه چين يعنى يانگتسه حرکت کنند.
همچنین بندر تيانجين بندر اصلى ساحل غربى درياى Bohai در شمالشرق چين واقع شده و مهمترين بندر شهر صنعتى تيانجين و بندر اصلى ورود به شهر پکن محسوب مىگردد. از ميان ۳۹ لنگرگاه اين بندر، ۲۹ لنگرگاه پذيراى کشتىهايى با ظرفيت ۱۰،۰۰۰ تن با بيشتر است. بندر تيانجين سالانه در حدود ۲۰ ميليون تن کالا را جابهجا مىکند و گنجايش ۶۸۲۸ کانتينر را دارد.البته اين بندر مجهز به سيستم کامپيوترى میباشد.
راه آهن
حدود ۷۰ درصد حمل باردر چين از طريق راهآهن انجام مىگیرد.بطوریکه توسعه خط آهن يک عامل مهم در رشد اقتصاد ملى و افزايش استانداردهاى سطح زندگى مردم میباشد.
کشورچين ۵۳،۳۴۰ کيلومتر خط آهن دارد که ۶۹۰۰ کيلومتر آن برقى و ۹۰۰۰ کيلومتر آن مخصوص لوکوموتيوهاى ديزلى میباشد.
حدودا در سال ۱۹۹۰، در چين ۲۶۴،۰۰۰ واگن موجود بود که توسط ۳۱۸ ايستگاه و ۴۳ خط بستى بينالمللى جابهجا مىشدند.
امروزه چين در حال احداث خطوط آهن جديد با استفاده از وامهاى خارجى از جمله وام بانک جهاني، بانک توسعه آسيا و بانک ژاپن میباشد.
البته بيشتر ظرفيت حمل راه آهن اين کشور براى تجارت داخلى مورد استفاده قراراست و ظرفيت کمى از آن براى تجارت خارجى بکار برده شده است که شامل دو گروه هستند:
اول ـ خط آهن بينالمللى از چين به کشورهاى شرق اروپا و جمهورى خلق کره (معروف به SMGS).
دوم ـ حمل کانتينرى خط آهن بينالمللى از طريق سيبرى به کشورهاى اروپايى و جمهورى اسلامى ايران ، (معروف به TSR)
در پایان به اطلاع می رساند که شرکت بازرگانی تکمید با توجه به دارا بودن کارگو در ایوو، کارگو در گوانجو، کارگو در پکن، دفتر ترخیص در بندرعباس، قادر به کمک به تجار و علاقمندان به تجارت با چین می باشد.اساس کار بازرگانی تکمید کمک به خرید، حمل و ترخیص کالا از چین و به طور کلی واردات کالا از چین برای بازرگانان با تجربه که نیاز به صرفه جویی در زمان دارند و یا افرادی که تازه کار هستند و می خواهند به صورت مطمئن و ایمن به بازرگانی با چین بپردازند، میباشد.