از آنجاییکه که کشور چین دارای سطح رشد بالایی است و ۹۰ درصد کالاهای تولیدی جهان متعلق به این کشور است و ۸۰ درصد واردات کالا در دنیا از کشور چین صورت میگیرد؛ واردات از این کشور برای صاحبان کسب و کار و شرکتها بسیار با صرفه است. از سوی دیگر دستمزد کمتر نیروی کار و نهادههای تولیدی ارزانتر نیز واردات از این کشور را با حاشیه سود بالایی همراه خواهد کرد.
به گزارش اقتصاد آنلاین، از آنجاییکه که 90 درصد کالاهای تولیدی جهانی و بیشتر از 80 درصد کالاهای وارداتی در جهان متعلق به کشور چین است؛ از نظر شرکتها و صاحبان کسب و کارها، واردات کالا از این کشور دارای سطح رشد بالا امری حسابگرانه است.
اولین قدم برای واردات، انتخاب کالای وارداتی است. یک کسب و کار وابسته به محصولاتی است که میفروشد، بنابراین قبل از اقدام به واردات باید به اندازه کافی تحقیق کرد و کالای مورد نظر را با دقت انتخاب کرد. عمده کالاهایی که از چین وارد کشور آمریکا میشوند، عبارتند از:
منسوجات اسباب بازی مبلمان ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی اپتیک و تجهیزات پزشکی
بعد از انتخاب کالا باید یک فروشنده مورد اعتماد پیدا کرد. خرید مستقیم از یک تولیدکننده و یا از یک فروشنده به عنوان شخص سوم؛ هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد. تولیدکنندهها در فرایند توسعه محصول سریعتر عمل میکنند؛ در حالیکه فروشندهها در فرآیند زنجیره عرضه، کالاهای متنوعتری را پوشش میدهند.
ارزیابی فروشندهها و به دست آوردن حداکثر اطلاعات در مورد آنها و فعالیتهایاشان اهمیت زیادی دارد. با وجودی که از طریق اینترنت میتوان به راحتی با فروشندهها ارتباط برقرار کرد اما بهتر است که با آنها رو در رو صحبت کرد و به عنوان مثال به کشور چین سفر کرد. ابتدا باید در مورد شرکتهای آنها تحقیق کرد و در صورت امکان لیستی از مشتریان آنها تهیه کرد. بعد از اطمینان از صحت گفتههای آنها، باید تعدادی نمونه از محصول را برای ارزیابی کیفیت کار فروشنده سفارش داده شود.
اگرچه باید هزینه معامله را در این حالت پرداخت کرد اما در عوض روش خوبی برای بررسی نحوه کار فروشنده است و امکان آشنایی با شرایط پرداخت و انتقال آنها فراهم میشود. نیازی به عجله برای انتخاب عرضهکننده نیست، وقت به اندازه کافی وجود دارد.
به گزارش ا قتصاد آنلاین در این مرحله لازم است که در مورد هزینههای حمل و نقل تحقیق کرد، این هزینهها از تجمیع هزینههای فوب ( FOB ، تحویل کالا بر روی کشتی)، هزینههای انتقال توسط شرکتهای حمل و نقل، تعرفههای گمرکی، هزینههای حمل و نقل داخلی، و هزینههای خدمات مانند بازرسی، نمایندگیها و … به دست میآید.
هزینههای پنهان دیگری نیز در این مسیر وجود دارد که یک شرکت متخصص در زمینه مدیریت واردات میتواند به حداقل کردن این هزینهها کمک کند. مشورت با یک شرکت حمل و نقل بار برای کاهش هزینهها نیز ضروری است.
آخرین مرحله (و اغلب سختترین آن) مذاکره در مورد مواد قرارداد معامله با فروشنده است. در این مرحله باید در مورد شرایط حمل و نقل، پرداخت و پیش پرداخت نیز با فروشنده گفتگو کرد.
میتوان در این زمینه از کمک شرکتهای متخصص در زمینه مدیریت واردات استفاده کرد، اگرچه رویه غالب این است که 30 درصد از مبلغ معامله در زمان سفارش و 70 درصد زمان تحویل کالا پرداخت شود.
پرداخت کل مبلغ خرید در ابتدا امری عاقلانه نیست زیرا در صورت وجود هر گونه تاخیر در حمل و نقل یا مشکلی در محصول ، احتمال بازپس گیری پول پرداخت شده بسیار کم است. باید از فروشندگانی که چنین تقاضایی دارند، حذر کرد.
بازدید از کارخانه مورد نظر در صورت امکان برنامهریزی براساس تحویل با تاخیر و هزینههای حمل و نقل بالاتر؛ زیرا احتمال این اتفاقها بسیار بالا است. بررسی آییننامههای وارداتی و آشنایی با کارگزاران دولتی در این زمینه. مواد قانونی مورد توافق بر اساس نوع محصول متفاوت است.بررسی کیفیت محصول با کمک یک شرکت بازرسی نگهداری سوابق و اسناد کلیه معاملهها شامل اسناد حمل و نقل و برگه ترخیص گمرک بررسی دوباره محموله در زمینه خسارت یا اشکالات تولیدی