Malcom mclean بعد از خرید کامیون، با برادر و خواهر خود یک شرکت باربری تأسیس وخودش هم به عنوان یکی از رانندگان آن شروع به کار کرد، ۲ سال بعد یعنی درسال ۱۹۳۷ وقتیکه او درکنار اسکله منتظر تخلیه عدل های پنبه از کامیونش بود، به کندی تخلیه عدل های پنبه از کامیون که توسط کارگران بندر انجام می شد معترض بود و درحالی که از کندی عملیات تخلیه به شدت عصبانی بود با خودش فکر میکرد ( نمیشودبه جای این عملیات خسته کننده وزمان بر ، تمام عدل های پنبه یکباره به داخل کشتی حمل ودر مقصد نیز یک جا تخلیه میگردید؟)
اکنون ۵۲ سال ازآن تاریخ میگذرد و کانتینر نه تنها درحمل و نقل دریایی بلکه اگر با دقت نگاه کنیم در بیشتر مراحل زندگی ما را تحت تأثیر قرارداده است.
از ویژگی های حمل ونقل کانتینری می توان بهحمل ونقل ارزان ، مطمئن وایمن کالا اشاره کرد. بقول یکی از مدیران بزرگترین ناوگان حمل ونقل کانتینری دنیا، هزینه حمل ونقل یک تلویزیون از کره جنوبی تا کپنهاگ حدود ۱۵ دلار است درحالیکه هزینه حمل ونقل همان تلویزیون از بندر تا مرکز فروش در کپنهاگ نیز ۱۵ دلار است !
آیا تا به حال فکر کرده اید اگر پدیده ای به نام کانتینر نبود همین کامپیوتر جلوی شما به چه قیمتی به دست شما میرسید؟ آمارها نشان میدهد حجم تجارت دریایی جهانی درسال ۱۳۸۴ حدود ۷ میلیارد تن بوده است که ۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تن آن سهم حمل ونقل کانتینر بوده است وپیش بینی میشود این رقم تا سال ۲۰۱۰ به ۵۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تن برسد
آنچه که مسلم است درطول ۵۲ سالی که از تولد کانتینر درجهان گذشته است حمل ونقل کانتینری دو مراحل مهم را پشت سر گذاشته است که عبارت اند از:
جایگزین شدن کشتی های کانتینری به جای کشتی های حمل کالاهای عمومی که منجر به ایمنی بیشتر وجلوگیری از صدمه دیدن وکاهش تعرفه بیمه کالا گردید .
کاهش هزینه حمل ونقل کانتینر به دلیل افزایش ظرفیت حمل کشتی های کانتینر بر و نیز افزایش سرعت آنها بود .
اگر چه امروزه کشتی های کانتینربر پاناماکس با ظرفیت بیش از TEU 9000 در حمل ونقل دریایی دنیا فعال هستند ولی گزارش ها حکایت از آن دارد که پس از کشتی های پاناماکس بزودی کشتی هایی با ظرفیت بیشتری بنام سوئز ماکس و مالاگا ماکس وارد حمل ونقل دریایی کانتینری خواهند شد. کشتی های کانتینر بر با ظرفیت TEU 12500 با آبخور ۵/۱۴ و عرض بیش از ۵۰ متر که قادر خواهند بود از کانال سوئز عبور کنند.
به همین دلیل آنان را سوئز ماکس نامیده اند ظرفیت سوئز ماکس به نسبت پانا ماکس های موجود بیش از ۳۰% خواهد بود ،ولی اعجاب انگیز تر کشتی هایی با ظرفیت TEU 18000 می باشند که درحال ساخت بوده وبا آبخوری درحدود ۲۱ متر قادر می باشد از تنگه مالاگا بگذرند و اصطلاحاً به آنها مالاگا ماکس گویند،مالا گا ماکس ها در مقایسه با پانا ماکس ها از ظرفیتی حدود دو برابر برخوردار می باشند.
خوشبختانه با تلاش هایی که درچندسال اخیر در بنادر کشور و بویژه بندر شهید رجائی انجام شده است درحال حاضر تنها ۳۰% از کالاهای کانتینری کشور از طریق جبل علی امارات وپس از بارگیری مجدد وارد بنادر کشور می شود، به عبارت دیگر با توسعه خطوط لاینری دربنادر کشور ،ما شاهدآن هستیم که بیش از ۷۰% کالاهای کانتینری کشور ،مستقیماً وارد بنادر ایران بویژه بندر شهید رجائی میگردد ،امید است باتوجه به قرار گرفتن کشور در مسیرهای اصلی ترانزیتی از جمله کریدور شمال – جنوب وکریدور شرق به غرب وهمچنین موقعیت ژئو پلتیکی ایران ،ما شاهد افزایش چشمگیر عملیات تخلیه وبارگیری کالاهای کانتینری در بنادر کشور باشیم.