عمان به صنعت گردشگری خود، جان دوباره می بخشد

عمان در راستای تلاش برای جبران کاهش قیمت جهانی نفت، گردشگری را به عنوان «پلان B» در اقتصاد، جایگزین درآمد نفت می‌کند.

در شرایط کاهش درآمد و قیمت جهانی نفت، مقامات دولت عمان با اجرای طرح‌های توسعه‌ی تسهیلات مسافرتی و اقامتی، تلاش دارند تا گردشگری را به عنوان «پلان B» در اقتصاد، جایگزین درآمد نفت کنند.
عمان که از نظر رشد در شمار جذب گردشگران خارجی پس از امارات دومین جایگاه برتر را در میان کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس دارد، اکنون درشرایط تنزل درآمد اقتصادی ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت قصد دارد درآمد گردشگری را جایگزین نفت کند.

این کشور که درسال‌های اخیر موفق به افزایش سالانه‌ی شمار گردشگران خارجی بوده توانسته است درسال ۲۰۱۵ بیش از ۹/۳ میلیون مسافر از خارج از کشور جذب کند که ازاین میان ۳۶ درصد گردشگر بوده‌اند.
طبق همین گزارش درحال حاضر سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی عمان ۲/۲ درصد است اما طبق آخرین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری سهم این صنعت دراقتصاد این کشور تا سال ۲۰۲۵ به طور میانگین سالانه ۶/۱ درصد رشد خواهد داشت.

گردشگری عمان همچنین منبع تامین اشتغال برای ۴۴۵۰۰ نفر است که عمدتا در هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی کار می‌کنند. بسیاری از متخصصان بر این باورند که این کشور اکنون می تواند زنجیره ای از ارزش‌های کلیدی در صنعت گردشگری ایجاد کند که به اعتبار آن منبع درآمد دیگری به جای درآمد نفت بدست آورد.دولت عمان هم‌اکنون از برنامه‌ی ویژه‌ای برای احداث اقامت‌گاه‌ها و هتل‌های جدید خبر داده است که قرار است جوابگوی رشد و افزایش تعداد گردشگران باشد. شرکت توسعه‌ی گردشگری عمان هم‌اکنون کار بر روی برنامه‌ای شامل احداث ۱۲ پروژه‌ی جدید گردشگری در سراسر این کشور آغاز کرده است. این پروژه شامل احداث پارک‌های آبی و بازسازی دژها و استحکامات تاریخی و نیز احداث اقامت‌گاه‌های ویژه‌ی اکوتوریسم است.

با این حال متخصصان می‌گویند که بیشتر مناطق مهم گردشگری در عمان مورد غفلت قرار گرفته است. آنان به ویژه دولت را به دلیل عدم حمایت از حضور فعال‌تر بخش خصوصی در جذب گردشگران خارجی سرزنش می‌کنند.

برای سرعت بخشیدن به رشد گردشگری و کمپانی‌های فعال در این صنعت مهم‌ترین مسئله تامین بودجه کافی است تا سهم بخش خصوصی را افزایش دهد. دولت فرصت‌های سرمایه‌گذاری کافی در گذشته ایجاد کرده است اما بخش خصوصی به شدت در تنگنای مالی است زیرا موسسات مالی محلی توان بالقوه کسب و کار در صنعت گردشگری را جدی نمی‌گیرند.

گذشته از بازدید از میراث فرهنگی بسیاری از گردشگران که با هدف‌های ورزشی همانند غواصی، کوه‌پیمایی، صخره نوردی و موج سواری به عمان می‌آیند اما این بخش هم از جمله بخش‌هایی است که به دلیل کمبود امکانات مالی رشد کندی داشته است.
دولت عمان همچنین اقداماتی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری همانند هتل‌ها زده است اما بیشتر موفقیت‌ها در زمینه گردشگری تاکنون از آن بخش خصوصی و مرهون آن است که کمپانی‌های کوچک گردشگری چگونه کسب و کار خود را تداوم دهند.

دولت عمان اخیرا کمپین «عمان را مقصد بعدی خود کنید» راه‌اندازی کرده‌اند می‌تواند برای بسیاری از کمپانی‌های محلی مهم باشد و حمایت آن‌ها را جلب کند. اما مهم‌ترین چالش ثبات رشد این صنعت وکسب اطمینان از این روند است.

در حال حاضر کارآفرینان جوان دراین کشور باید درک بالایی از ارزش کار و مزایای راه اندازی کسب و کار موفق در گردشگری بدست آورند. از این نظر نیاز مبرمی به آموزش کارآفرینان احساس می‌شود و نیز درک این که عمان دیگر نمی‌تواند همچون گذشته و به روش‌هایی که قبلا مرسوم بود امنیت شغلی مردم را تضمین کند. درعین حال باید درک کنند که «پلان B» اقتصادی در توسعه‌ی گردشگری می‌تواند به طور موثر در مقابله با مشکلات مالی ناشی از کاهش قیمت نفت عمل کند.

میراث فرهنگی و زیبایی‌های طبیعی دو منبع مهم و کیفی‌ترین مبنا برای توسعه‌ی سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ذکر شده است. این کشور هم دارای سواحل شنی سالم و دست نخورده و هم میراث فرهنگی معتبری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. همچنین رشته کوه‌ها و مسجدهای کهن و خانه‌ها و عمارت‌های سلطنتی قدیمی در پایتخت این کشور جاذبه‌های گردشگری مهمی برای این کشور محسوب می‌شوند.
شهر جنوبی سلاله هرسال تابستان بیش از یک میلیون گردشگر مسلمان را از کشورهای عرب منطقه بخود جذب می‌کند.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید