جزیرهی قشم با حدود ۱۱۷ هزار نفر جمعیت و یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، شامل ۱۳۵ کیلومتر طول و عرض متوسط، ۱۴ کیلومتر در جنوب کشور و در میان آبهای نیلگون خلیج فارس واقع شده و به تنهایی از ۲۲ کشور جهان بزرگتر است.
البته افتتاح و راهاندازی پروژههای مختلف گردشگری از جمله راهاندازی خط کشتیرانی قشم – بندر خصب (در کشور عمان) یکی از طرحهایی است که به گفتهی مسئولان منطقه آزاد قشم تاثیر بسزایی در رونق گردشگری کشور خواهد داشت.این درحالی است که چندی پیش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری منطقه آزاد قشم از راهاندازی خط دریایی این جزیره به بندر خصب عمان و همچنین پرواز مستقیم قشم – مسقط (پایتخت عمان)، با هدف جذب گردشگران اروپایی بدون ویزا خبر داد.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم، برنامه سفر دریایی (قشم به عمان) بدون ویزا را در حالی مطرح کرده است که چند روز پیش از آن هم سفیر عمان در تهران اعلام کرد برنامهای در دست بررسی دارد تا بر اساس آن برای نخستین بار یکی از بنادر خود را در اختیار ایرانیها قرار دهد.
در این رابطه سعود بن احمد البروانی با اشاره به روابط دیرینه، صمیمانه و برادرانه ۲ کشور در ۴۰ سال گذشته گفته بود که مقامات ایران و دنیا به خوبی میدانند که عمان چنین شرایطی را در اختیار هیچ کشور عربی، غربی یا شرقی قرار نداده و تنها حاضر است چنین خدماتی را به ایران ارائه دهد چرا که ایران را کشوری برادر و متحد میداند.
او همچنین گفت که در صورت تمام شدن مراحل قانونی این طرح، عمان از روز اجرای طرح به ایرانیها ویزای حداقل یک ساله میدهد و اگر سرمایهگذاران ایرانی پس از یک سال باز هم تمایل به حضور در عمان داشته باشند به صورت خودکار، ویزای آنان تبدیل به اقامت خواهد شد و این امتیازی است که عمان تنها و تنها برای ایرانیها قائل شده است.
و حالا به گفته مسئولان طرح راهاندازی خط کشتیرانی قشم – بندرخصب که از سال پیش مطرح و تا به امروز پیگیری شده است، به زودی اجرا خواهد شد.
اساس بحث بسته ویزایی که عمان برای ایران گذاشته، بحث گردشگری است، یکی از استراتژیها در حوزه گردشگری دستیابی به بازارهای هدف منطقهای بوده است. بسیاری از مردم جهان با توجه به شرایط پسابرجام علاقهمند سفر به ایران هستند و جزیرهی قشم به دلیل ظرفیت بالای گردشگری، باید سهم خود را از این فرصت با هدف ارتقای اقتصاد جزیره و جوامع محلی کسب کند.
او در ادامه میگوید که در حوزهی منطقهای خلیج فارس کشور عمان هم یکی از حوزههای هدف منطقهای برای توسعه یافتن توریسم قشم است.
او ادامه میدهد که بالعکس توریستهایی هم که میخواهند وارد عمان و خصوصاً حوزه مسندم شوند، بتوانند با یک وسیله ایمن وارد ایران و منطقهی آزاد قشم شوند که نیازی به روادید هم ندارند. بحث این است که ارتباطات متقابل باشد هم تجار و بازرگانان قشم و عمان از این فرصت استفاده کنند.
در این میان موضوع ویزا مطرح شد که ورود به منطقه آزاد قشم نیازی به ویزا نداشت، اما رایزنیهایی با مسئولان استان مسندم انجام شد که این موضوع را پیگیری کردند و بنا شده است مشکل ویزا به یک نحوی حل شود. چرا که برای گرفتن ویزا از آژانسها خیلی زمان میبرد. قرار است بعد از یکی ۲ سفری که انجام میشود مشکل ویزا هم حل شود و اتباع ایرانی هم بتوانند با یک سهولت ویژهای وارد عمان و استان مسندم شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه خارجیان برای ورود به منطقه آزاد قشم نیازی به ویزا ندارند، میگوید:
مهمترین دلیل تاخیر در راهاندازی خط کشتیرانی قشم – خصب، پیگیری برای کسب امتیاز از عمانیها با هدف دریافت نکردن ویزا از ایرانیان و شتابگیری در روند صدور ویزا است. در این میان اسکله بهمن قشم برای پهلوگیری شناورها و سالن این بندر برای ارائه خدمات، مجهز شده است. با توجه به استفاده از شناورهای پیشرفته، سفر دریایی از قشم به خصب و بالعکس با خودرو شخصی مسافران امکانپذیر میشود.