صنعت اسباب بازی ؛ کسب وکاری فرهنگی و سودده!
صنعت تفریح و سرگرمی و اسباب بازی، دنیای شگرفی است؛ از سویی محصولات آن کالایی فرهنگی محسوب می شود. از سوی دیگر بسیار متنوع است؛ شما می توانید محصولات خانگی تولید کنید یا کارگاهی.
شما می توانید ایده پردازی کرده و شخصیت های جدید بسازید و یا اینکه وارد حوزه روباتیک و کنترل هوشمند شده و اسباب بازی های جذاب بسازید. تولید بازی های فکری و معماها و کتاب های آموزشی هم دنیایی است سرشار از هیجان؛ هیجان خلق و نوآوری. امروز با مرور چند ایده و تجربه الهام بخش، شما را بیشتر با این حوزه آشنا خواهیم کرد.
شما می توانید یک عروسک معمولی، مثل آدمک ها یا خرسی ها را با ابزار ساده و بعد از تهیه الگو بسازید. انجام این کار با رعایت استانداردها در خانه هم ممکن است. هزینه های اولیه هم کمتر از 2 میلیون تومان است؛ پارچه و پولیش و پشم شیشه، نخ و سوزن و چرخ خیاطی، کاغذ الگو و اجزای عروسک مثل چشم و پوزه (مثلا برای خرس).به جای طراحی، باید انرژی خود را صرف بازاریابی کنید: البته با توجه به وجود انواع مختلف این محصولات در بازار باید برای بازاریابی و فروش برنامه ای دقیق داشته باشید. اگر مقداری وقت صرف طراحی و شخصیت پردازی کنید و محصولی جدید و با هویت بسازید، قطعا هزینه های بازاریابی را کاهش میدهید.
اسباب بازی های پلاستیکی (اعم از عروسک ها، چرخ دار ها و سازه ها) عمدتا به روش تزریق پلاستیک ساخته می شوند. شما می توانید یک دستگاه تزریق را با هزینه 60 میلیون تومان تا چند صد میلیون تومان بخرید. 5 تا 20 میلیون تومان هم هزینه طراحی و ساخت قالب دارید. سرجمع اگر قطعه (اسباب بازی) شما کوچک باشد و یک دستگاه دسته دوم پیدا کنید با کمتر از 70 میلیون تومان می توانید دستگاه و قالب را بخرید. هزینه های کارگاه و برق و … هم به جای خود. البته به احتمال زیاد نیاز به چندین قالب (به خاطر قطعات مختلف اسباب بازی یا عروسک) خواهید داشت که هزینه ها را زیاد میکند. البته می توانید از ظرفیت خالی دستگاه های تزریق موجود استفاده کنید؛ قالب را بسازید و فرآیند تزریق هر قطعه را به آنها برون سپاری کنید.
دو ایده اول، صرفا تولیدی بودند؛ یعنی شما یک عروسک یا اسباب بازی متعارف را تولید می کنید و روانه بازار. اما حوزه های جذاب صنعت سرگرمی، ورای این ایده هاست. مثلا می توانید قبل ساخت انبوه یک عروسک، یک شخصیت بسازید و آن را پرورش دهید. درباره این شخصیت داستان و کتاب بنویسید و به عروسک بی جان خود هویت بدهید. مرحله بعد این است که با ساخت انیمیشن یا نمایش عروسکی، عروسک و شخصیتی که ساخته اید را معرفی کنید؛ اگر در این فرآیند موفق شوید ساخت و فروش عروسکتان بسیار آسان خواهد بود. تجربیات داخلی و خارجی در این حوزه بسیار زیاد است؛ از کلاه قرمزی و جناب خان تا دارا و سارا، محسن و زینب، آقای سیب زمینی، باربی و . . . . البته هزینه بالا ی فرآیند شخصیت پردازی و معرفی ریسک بالایی دارد و آنهایی را به مصاف می طلبد که عشق این کار باشند.
اگر اهل فکر و طراحی و دانش هستید؛ حوزه اسباب بازی، ایده های جذاب دیگری هم برای شما دارد. بازی های فکری و معمایی به شدت رو به رشد هستند. از بازی های کارتی تا لگوها و جورچین ها؛ این بازی ها نیاز به طراحی دقیق دارند و می تواند یک محتوا یا داستان پشت سر خود داشته باشد یا در پی آموزش یک مسئله یا مفهوم به بازیگر باشد. مثلا بازی های ما می توانیم و مملکت داری از این دسته اند. کارآفر هم یک بازی جذاب کارتی است که رضا تنهایی، جوان خوش ذوق و اقتصادخوانده مشهدی ساخته است؛ بازی او مثل سایر بازی های کارتی، امتیازی و رقابتی است اما شما باید در فعالیت های اقتصادی و تولید با هم رقابت کنید.