مزایا و معایب تجارت الکترونیک

در این مقاله از مقالات مجمع تأمین کنندگان مورد تأیید ایران به پاسخ این سوال ( مزایا و معایب تجارت الکترونیک چیست؟ ) می پردازیم :

سرتان بسیار شلوغ است و وقت کافی برای رفتن به بازار و خرید اجناس مورد نیاز خود ندارید، یا به دلیل آلودگی‌های هوا و ترافیک شهر ترجیح می‌دهید قید خرید را بزنید! شاید هم از بس خیابان‌ها را پیموده اید و کالای مورد نیاز خود را پیدا نکرده‌اید خسته شده‌اید. در چنین شرایطی واقعا عالی است که با چند کلیک بتوانید تمام خریدهای خود را در چند دقیقه انجام دهید و حتی ناهارتان را هم سفارش دهید! «تجارت الکترونیک» پدیده‌ای که به سرعت درحال فراگیر شدن است، توانسته این امکان را در اختیارمان بگذارد. در این مقاله می‌خواهیم تجارت الکترونیک را بهتر بشناسیم و با مزایا و معایبش آشنا شویم. شاید روزی خواستید برای یک‌بار هم که شده از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنید!

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک، برای نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها (EDI) بر روی شبکه‌های ارزش افزوده (VANs) معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، رشد کرد. برای نمونه، وب‌سایت آمازون، کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقلِ کتاب شروع کرد. یا وب‌سایت EBay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند، در سال ۱۹۹۵ مزایده‌های آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسک‌های Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت. با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاری مبدل می‌شود.

دسته‌بندی‌های تجارت الکترونیک

در تجارت الکترونیک نیز مانند تجارت سنتی، چهار دسته‌بندی وجود دارد که عبارتند از: B2B، B2C، C2B و C2C.
  • B2B (تجارت به تجارت) : شامل شرکت‌هایی است که با یکدیگر تجارت انجام می‌دهند. برای مثال، تولیدکنندگانی که محصول خود را به توزیع‌کنندگان می‌فروشند و عمده‌فروشانی که محصولاتی را به خرده‌فروشان می‌فروشند.
  • B2C (تجارت به مصرف‌کننده) : شامل تجارت‌هایی است که از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و بدون نیاز به هر گونه تعامل با انسان، کالاهایی را به عموم مردم می‌فروشند. این همان تصوری است که بیشتر مردم از «تجارت الکترونیک» دارند. برای نمونه می‌توان به فروشگاه اینترنتی آمازون اشاره کرد.
  • C2B (مصرف‌کننده به تجارت) : در تجارت الکترونیک C2B، مصرف‌کنندگان پروژه‌ای با بودجه‌ای مشخص‌شده را به صورت آنلاین ارسال می‌کنند و شرکت‌ها برای انجام آن پروژه، پیشنهاد قیمت می‌دهند. سپس مصرف‌کننده پیشنهادهای قیمت را بررسی می‌کند و شرکت مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. وب‌سایت Elance نمونه‌ای از این نوع تجارت الکترونیک است.
  • C2C (مصرف‌کننده به مصرف‌کننده) : این نوع تجارت، در تبلیغات دسته‌بندی‌شده‌ی آنلاین، انجمن‌ها یا بازارهایی انجام می‌شود که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر، کالا خرید و فروش کنند. Craigslist، eBay و Etsy نمونه‌هایی از این نوع تجارت الکترونیک هستند.

مزایای تجارت الکترونیک

۱. مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان
  • صرفه‌جویی در زمان
  • وجود طیف وسیعی از گزینه‌های مختلف
  • راحتی در مقایسه
  • راحتی در یافتن بررسی‌ها و نظرات
  • کوپن‌ها و تخفیف‌ها
۲. مزایای تجارت الکترونیک برای کسب‌و‌کارها
  • افزایش پایگاه مشتریان
  • افزایش فروش
  • دسترسیِ ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال
  • گسترش حوزه‌ی تجارت
  • ساده شدن پرداخت‌های دوره‌ای
  • تراکنش‌های فوری

معایب تجارت الکترونیک

۱. معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان
  • حریم خصوصی و امنیت
  • کیفیت
  • هزینه‌های پنهان
  • تاخیر در دریافت کالا
  • نیاز به اینترنت
  • نبود تعامل شخصی
۲. معایب تجارت الکترونیک برای کسب‌و‌کارها
  • مسائل امنیتی
  • مسائل پرداختی و مالی
  • نیاز به تخصیص هزینه‌ی بیشتر برای زیرساخت‌های تجارت الکترونیک
  • ارجاع کالا و خدمات پس از فروش
  • وجود خدمات اینترنتی کافی
  • نگهداریِ مستمر

اگر میخواهید فروشگاه اینترنتی یا اپلیکیشن کسب و کار خود را داشته باشید و وارد تجارت الکترونیک شوید با ما در ارتباط باشید و صفر تا صد کار را به ما بسپارید

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید