صادرات سنگ فیروزه تولید و صادرات به عنوان موتور محرک رشد و توسعه ی اقتصادی کشور است، سنگ فیروزه ایران به دلیل نقش و اهمیتی که در سطح تجارت دنیا دارد به نوعی سنگ قیمتی محسوب می شود. سنگ های قیمتی شامل الماس، برلیان، زمرد یا یاقوت و از سنگ های نیمه قیمتی می توان فیروزه، عقیق، سنگ های رنگی و غیره را نام برد. نیشابور در شمال شرق ایران شهری است که بزرگترین معدن سنگ فیروزه جهان را دارد. و از مهمترین مراکز تاریخی، گردشگری و صنعتی کشور به حساب میآید. و آن را نماد تاریخ و فرهنگ ایران مینامند. از قدیم الایام فیروزه ایرانی، یکی از معروفترین فیروزههای جهان بود که زینتبخش انگشترهای ارزشمند گرانبها و بناهایی بزرگ و معروف بود. همچنین یکی از برندهای مشهور حوزه سنگهای قیمتی به شمار میرفت.
در حال حاضر این سنگ با ارزش به صورت خام و با قیمتی بسیار کمتر از قیمت واقعی صادرات می شود. در حال حاضر صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور بیشتر بصورت مسافری و چمدانی است. فیروزه ایرانی از شهرت جهانی برخوردار است. فرآوری فیروزه میتواند ارزشافزوده بالایی برای کشور ایجاد کند. و به همین دلیل اطلاعات دقیقی از میزان و ارزش صادرات در این حوزه در دسترس نیست. عمده معادن ایران مربوط به سنگ های نیمه قیمتی است. سنگهای قیمتی، یکی از مهمترین صنایع تجاری در دنیا محسوب میشوند.
وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت فقط وظیفه حاکمیتی خود در قبال این معادن به انجام میرساند برنامه و سیاست مشخصی ندارد. به همین دلیل بازار سنگهای قیمتی در خارج و حتی داخل در حال نابودی است و فیروزه ایرانی به نام افغانستان و اسپانیا به دیگر کشورها صادر میشود. دلیل دیگر آن معادن سنگهای قیمتی به وسعت معادنی مثل سنگ آهن، سرب، روی و … ایجاد اشتغال نمی کند. همین امر باعث شده این صنعت مورد کم لطفی قرار گیرد. مهمترین مشکل صنعت فیروزه صادرات خام این سنگ است.
صادرات سنگ ساختمانی یکی از عمده صنایعی است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ در دنیاست و از لحاظ تنوع و کیفیت و رنگ سنگ ایران در دنیا رتبه ی اول را دارد. آیا می دانید ایران در زمینه تولید سنگ های تزئینی در رتبه چهارم جهان قرار دارد؟ آیا می دانید ایران بزرگترین و اصلی ترین تولید کننده سنگ ساختمانی در جهان است که رتبه اول از نظر کیفیت را به خود اختصاص داده است؟ ایران از اصلی ترین تولید کنندگان سنگ در جهان است و با بیش از شش هزار سنگبری تنها یک درصد از سهم صادرات سنگ ساختمانی در جهان را دارد.
این در حالی است که بیش از ۱۵ درصد از منابع سنگ جهان در اختیار ایران است. از مهم ترین و اصلی ترین منابع سنگ ایرانی می توان به تراورتن، مرمر و سنگ مرمریت اشاره نمود. که از دیرباز در بازارهای جهانی طرفداران زیادی داشته است. با وجود منابع غنی می توان سود و ارز آوری سرشاری از صادرات سنگ ساختمانی به دست آورد.
اگر بخواهیم در بازارهای جهانی موفق عمل کنیم باید سطح تولید خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم. از آنجا که کیفیت سنگ های ایرانی بالاست می توان با استفاده از تجهیزات مناسب استخراج، برش و ساب سنگ ساختمانی با کیفیت را تولید نموده و برای عرضه و صادرات در بازارهای جهانی آماده نمود. این می تواند باعث رونق شرایط اقتصادی کشور نیز باشد. صادرات سنگ در ایران به صورت سنگ خام است. و صادرات فرآورده های سنگی بسیار کم دیده می شود.
تولیدات سنگ ایران به نام کشورهای دیگر مثل چین و ایتالیا به سایر کشورها فروخته می شود. در حالی که کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس می توانند بهترین بازار برای تولیدات و فرآورده های سنگی ایران باشند. از آنجا که وزن سنگ های ساختمانی بالا است. هزینه حمل آنها سهم قابل توجهی در هزینه صادرات سنگ ساختمانی دارد و در قیمت نهایی بسیار موثر است. از این رو می توان بازارهای صادراتی نزدیک تری را برای این کار انتخاب نمود تا هزینه های حمل به میزان قابل توجهی کاهش یابد.