اگر تولید کننده هستید و مشکل نقدینگی دارید، بدانید که شما تنها نیستید و مشکل بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی نبود نقدینگی کافی و یا نداشتن سرمایه درگردش است. اکثر تولیدکنندگان حداکثر توان خود را جهت تولید کالای مورد نظرشان می گذارند و معمولا در فروش مشکلات زیادی دارند. هر چند که کالای تولید شده توسط آنها کیفیت خوب و قیمت مناسبی داشته باشه و بعبارتی کالای آنها کاملا رقابتی باشد اما به دلیل تمرکز زیادی که باید در تولید داشته باشند متاسفانه در فروش کالا نتوانسته اند به موفقیتی مانند تولید دست یابند. همین امر باعث شده است تا به مرور نقدینگی آنها کم شده و نتوانند از پس مخارج و هزینه های جاری واحد تولیدی خود مانند خرید مواد اولیه و ملزومات و هزینه های نیروی انسانی برآیند.
نحوه فروش بسیاری از این واحدهای تولیدی مدت دار است بعبارتی آنها مجبور هستند مواد اولیه خود را نقد بخرند، هزینه های جاری شرکت مانند هزینه نیروی انسانی را نقد پرداخت کنند اما محصولات تولیدی خود را به صورت مدت دار به چند فقره چک بفروشند. با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی، به مرور از میزان نقدینگی این واحدهای تولیدی کاسته شده و به ناچار به دنبال وام سرمایه در گردش می روند تا بتوانند خود را سرپا نگه دارند. اما فرآیند دریافت وام از بانک ها گهگاهی چندین ماه طول می کشد و نرخ بهره این وام ها معمولا بالا است. پس باید به دنبال راهکار دیگری باشند. این واحد های تولیدی دو راه دارند.
راهکار اول اینکه به همان اندازه که در تولید زمان می گذارند تا تولید باکیفیت ارائه دهند به همان اندازه و حتی بیشتر در فروش زمان بگذارند. البته با توجه به اینکه تولید بخش زیادی از زمان آنها را میگیرد شاید امکان اینکه این انرژی را برای فروش نیز بگذارند ندارند و از طرفی فروش نیاز به مهارت هایی دارد که بسیاری از تولید کنندگان این مهارت ها را ندارند. پس بهتر است در صورتی که توان تغیر فروش خود را ندارند از روش های نوین بازاریابی و فروش استفاده کنند تا هم میزان فروش خود را افزایش دهند و هم نحوه فروششان تغیر کند. به طور مثال استفاده از سیستم فروش تکمید یکی از این روشهای نوین فروش است.
راهکار دوم این است که سرمایه درگردش مورد نیاز خود را از روشی غیر از وام بانکی جذب کنند. یکی از روشهای مرسوم جذب سرمایه در گردش در دنیای امروز روش سرمایه گذاری اشخاص حقیقی یا حقوقی است. در این روش اشخاص حقیقی یا حقوقی که قصد سرمایه گذاری در تولید دارند، سرمایه خود را در اختیار تولید کنندگان می گذارند. بعبارتی این افراد قصد دارند تولید بدون کارخانه انجام دهند. (در مورد تولید بدون کارخانه بیشتر بدانید) این سرمایه گذاران معمولا برای محصولات تولیدی مورد نظر بازار فروش دارند ولی فرصت و یا تمایلی ندارند وارد تولید شوند. در این روش سرمایه گذاران یا تمایل دارند کالای واحد تولیدی را با برند خود آن واحد تهیه کنند و یا اینکه برند پیشنهادی خود را ارائه می دهند. واحدهای تولیدی با مشارکت در این نوع سرمایه گذاری ها می توانند سرمایه در گردش مورد نیاز خود را تأمین کنند از طرفی نگران فروش محصولات تولیدی نباشند. با این روش هزینه سربار واحد تولیدی آنها با توجه به افزایش تولید بسیار کاهش می یابد و در نهایت سود قابل توجهی کسب خواهند کرد.
اگر قصد تأمین سرمایه در گردش خود را دارید و همچنین تمایل دارید سرمایه گذارانِ حوزه تولیدِ بدونِ کارخانه به شما معرفی شوند می توانید فرم زیر را پر کنید. همچنین با پر کردن این فرم می توانید از مشاوره رایگان ما در فروش محصولات تولیدی خود استفاده کنید.